Spánek v těhotenství občas není jednoduchý: 6 tipů jak si poradit

I vy to znáte? Ani na břiše, ani na boku, ani na druhém boku a vy byste si tak rádi alespoň na chvíli pohodlně zadřímali. Inu amen, spánek může být v těhotenství pořádně komplikovanou záležitostí.

Už i v době, kdy bříško není vidět, mají budoucí maminky problémy s přerušovaným spánkem kvůli častým návštěvám toalety. Pak zase rostoucí bříško komplikuje hledání vhodné polohy na spánek a objevují se i jiné potíže, jako je pálení žáhy, noční křeče v nohách a jiné.

Jak si spánek v těhotenství co nejvíce zpříjemnit, respektive jak si ho udělat co nejvíce snesitelným? Možná vám pomůže těchto 6 tipů.

1. Pijte přes den, ne na večer

Tento problém se objevuje zejména v prvním a pak třetím trimestru. Pokud často chodíte v noci na toaletu, snažte se pít většinu svého denního příjmu tekutin během dne a odpoledne a navečer už pomálu. Před spaním byste už pít neměli a pozor také na potraviny či ovoce s vysokým obsahem vody – zejména nyní oblíbené melouny. Rovněž pozor na kofeinové nápoje, které přispívají k častějšímu močení (káva, kávové nápoje, černý čaj či energetické drinky a podobně).

2. Najděte si polohu

Zatímco vám ještě bříško pořádně nenarostly, asi nemáte velký problém s nalezením vhodné polohy na spánek. Přestože spánek na břiše je pro mnohé těhulky již v tomto období problém, protože prsa jsou citlivé a nejednu ženu trápí nevolnosti, takže tlak na břicho a žaludek není zrovna příjemný. Pak s rostoucím bříškem už ale bývá těžší zvolit si nějakou vhodnou polohu na spánek. Většinou se doporučuje spát na levém boku, aby tak byl zajištěn co nejlepší průtok krve k miminku. Spánek na zádech není s větším bříškem vhodný, neboť může dostavit nevolnosti až mdloby.

3. Vhodná podpora a pomůcky

Výbornou pomůckou, na kterou nedá dopustit mnoho těhotných, je těhotenský nebo relaxační polštář. Jde o polštář speciálního podlouhlého tvaru, kterým si během spánku můžete podepřít bříško i kolena, jednoduše najít si lepší polohu na spaní. Tyto polštáře existují v mnoha provedeních a některé jsou zároveň vhodné i jako polštář na kojení, takže ho jistě využijete déle než jen na období těhotenství. Pokud nemáte takový polštář nebo vám z nějakého důvodu nevyhovuje, můžete zkusit vložit si alespoň jeden menší polštářek mezi kolena a jeden z boku pod bříško, což také přináší úlevu a poskytuje pohodlnější polohu mnohým těhulkám. Je však třeba hledat a zkoušet, jaký polštář as jakým umístěním bude pro vás tím správným řešením.

4. Když trápí žáha

Říká se, že pokud budoucí maminku trápí pálení žáhy, znamená to vlasaté miminko. Tato záležitost sice nemá žádné vědecké podložení, ale jedno je jisté – pálení žáhy není nic příjemné a pro mnohé těhulky je to doslova noční můra. Pokud se vás tento problém také týká, zkuste následující:

vyvarujte se pikantních a těžkých jídel (smažená jídla, mastné dresinky a podobně)

problém často zhoršují i jídla z rajčat – rajčatové šťávy, omáčky atd.

pozor také na kofeinové nápoje, zejména kávu, která také může zhoršovat symptomy

snažte se naposledy jíst alespoň 2-3 hodiny před spaním a volte si na večeři lehká jídla

když míváte pálení žáhy, podložte si hlavu polštáři, tedy spěte s mírně vyvýšenou hlavou

5. Spěte často – kdykoliv se jen dá Únava je jedním z prvních příznaků těhotenství a objevuje se často během celého prvního trimestru. Ve druhém trimestru zvykne ustoupit a v třetím opět přichází ve zvýšené míře. Únava prostě patří k těhotenství. Nedá se s tím až tak mnoho dělat, je to přirozená věc. Abyste však svému tělu dopřáli odpočinek v takové míře, v jaké ho potřebuje, snažte se opravdu využít každou volnou chvilku na odpočinek či krátké zdřímnutí. I během dne.

Pomůže i, pokud budete do postele chodit o něco dříve – hodinku či dvě navíc si vaše tělo nyní skutečně zaslouží a je to zvláště důležité, pokud víte, že přes den nebudete mít příležitost si pospat. Únavu byste neměli potlačovat pomocí kávy či energetických drinků – tyto nápoje nejsou v těhotenství velmi vhodné (o kávě se stále diskutuje, ale určitě je namístě opatrnost). Lepší je tělu dopřát odpočinek ve zvýšené míře.

6. Když vás trápí noční křeče

Křeče v lýtkách zažívají těhulky také poměrně často. Takový křeč v lýtku vás dokáže rychle vytrhnout z příjemného snu a nejednou musíte vstát z postele a chvilku zchodili či pocvičit, aby se nepříjemné sevření uvolnilo. Pokud vás trápí takové křeče pravidelně, určitě o tom řekněte lékaři na poradně. Ten vám možná předepíše magnézium, tedy hořčík, který pomáhá při těchto stavech a zmírňuje křeče.