Cvičení ve vodě v těhotenství

Nastávajícím maminkám prospívá cvičení ve vodě

Těhotenství není nemoc a pokud budoucí maminka nemá závažnější zdravotní potíže, měla by si i během těhotenství dopřát dostatek vhodného pohybu či masáž.
Velmi vhodné je speciálně cvičení ve vodě – aquaprenatal, protože příznivě působí nejen na ženu, ale i na miminko. Těhotná žena má přece jen několik kilogramů navíc a voda nadnáší, šetří její klouby i páteř před nadměrnou zátěží a má blahodárné a relaxační účinky i na psychiku těhotné ženy.

Cvičení ve vodě v těhotenství

Cvičení ve vodě v těhotenství

Cvičení ve vodě v těhotenství

Aquaprenatal je cvičení speciálně přizpůsobené těhotenství. Obsahuje prvky jógy, dýchací a relaxační cvičení, jakož i cviky určeny k posílení všech svalových skupin a srdečně-cévního systému. Cviky jsou sestaveny tak, aby se eliminovalo riziko nárazu do bříška, absentují i ​​skákavé a rotační cviky, které by mohly být pro těhotnou ženy nebezpečné.

Fyzioterapeutka říká, že tento druh cvičení je vhodný pro budoucí maminky ve všech stádiích těhotenství, samozřejmě, měli by o této aktivitě vyrozumět svého lékaře. Takové cvičení většinou gynekologové ženám nedoporučují tehdy, pokud mají gynekologické potíže, časté záněty močových cest, mykózové infekce.

Nejen cvičení, ale i relax

Při vstupu do bazénu je vhodné použít speciální hygienické tampóny, vyvinuté pro těhotné ženy, které jsou napuštěny esenciálními oleji. Je to vhodná prevence, tampóny zabraňují proniknutí mikroorganismů do pochvy během plavání ať už v bazénu nebo v jezeře či v moři.

Těhotenství a cvičení ve vodě

Cvičení má blahodárné účinky nejen na tělo, ale i na psychiku. Voda nadlehčuje, šetří budoucí mamince klouby, svaly, působí i jako mikromasáž na ztuhlé svalstvo a šlachy. “Maminka je stejném prostředí jako děťátko v bříšku, v konečném důsledku je cvičení velmi příjemné i pro miminko.
Cviky, které se při cvičení pro těhotné využívají, nejsou náročné, součástí je kardiocvičenie určené k zahřátí, ale také zaměřeny na to, aby se svaly zpevnily, ponaťahovali, využívá se i strečink a dýchací cvičení z jógy. Maminka se tak v bazénu velmi příjemně uvolní, zrelaxuje a udělá něco i pro své tělo.

Pozor na teplotu vody

V bazénu, kde se cvičí aquaprenatal, se teplota vody pohybuje od 29 do 31 stupňů, vyšší teplota pro budoucí maminku není vhodná. Ženy, které aktivně pluly před otěhotněním nebo bývalé plavkyně snesou i mírně nižší teplotu vody v plaveckém bazénu, která mívá kolem 27 stupňů. Je důležité vyhýbat se bazénem, ​​kde chodí široká veřejnost, tam budoucím maminkám hrozí infekce. Pokud se již rozhodnou pro veřejný bazén, pak je opravdu namístě použít hygienické tampony.

Cvičení ve vodě v těhotenství

Cvičení ve vodě v těhotenství

Jedním z rizik plavání ve veřejném bazénu je možnost, že budoucí maminku někdo nechtěně kopne do bříška, zejména pokud je bazén přeplněný. Fyzioterapeutka zdůrazňuje, že budoucí maminky by určitě neměly potápět, neměly by zadržovat dech.

Absolutně nedoporučuje perličkové koupele a lázně ve vířivce. Teplota této vody je kolem 32 – 35, někdy i 37 stupňů a kromě toho se v ní nachází značné množství bakterií. “Při takové teplotě se již velmi prokrvuje malá pánev a pánevní dno a po proceduře by mohlo dojít i ke krvácení. Rovněž není vhodná sauna.

Při cvičení i ve vodě je třeba pít

Při cvičení aquaprenatal je třeba dodržovat i pitný režim. Ačkoliv se to nezdá, ale i když cvičíme ve vodě, rovněž se potíme, vydáváme nějakou energii, takže je rovněž nutné tekutiny doplňovat, podobně jako i po cvičení “na suchu”.
Budoucí maminky by měly cvičit nejdříve hodinu po jídle, nevhodné jsou těžká jídla.
Vzhledem k tomu, že voda působí velmi uvolňující a relaxačně, některým těhotným se stává, že se jim při cvičení uvolní krční páteř, v důsledku čehož mohou mít závratě. Určitě by na to měli upozornit lektora nebo cvičitele. Pokud jde o plavecké styly, tak nejsou omezení, avšak důležité je dbát na to, aby žena vyloučila riziko, že ji někdo z okolí může nechtěně při plavání zasáhnout do bříška.

Instruktor je důležitý

Zvláště v případě cvičení u těhotných žen je důležité, aby alespoň prvních pár lekcí cvičili pod dohledem lektora nebo instruktora, který je vyškolen a správně dávkuje cviky i na určité svalové skupiny. “Kromě toho ve skupině se cvičí lépe a příjemněji, ženy se vidí a povzbudí navzájem. Výhodou je i to, že při cvičení se využívají pomůcky, které si člověk sám do bazénu nevezme, nebo si je nebude kupovat proto, aby pak cvičil v bazénu sám.
Dodává, že cvičení podporuje dýchání, masíruje svaly, lymfatický systém, takže je vynikající i pro ženy, které mají problémy s otoky nohou – což je častý problém právě u těhotných žen. Tento druh pohybové aktivity je podle fyzioterapeutky ideální i pro velmi obézní ženy, které nemohou začít jen tak běhat nebo cvičit. Kromě toho jsou ve vodě ukryté před pohledy jiných, takže cvičení má i psychologický a estetický účinek.

“Cvičí se na rytmickou hudbu a cvičení trvá zhruba 40 minut, přičemž je rozděleno na aktivnější, posilovací a relaxační část. Na závěr si ženy mohou ještě 15 – 20 minut zaplavat. Ideální je cvičit dvakrát týdně 40 minut, pokud chce člověk zhubnout, nebo chce, aby se aktivita projevila i na jeho postavě, tak určitě i 3 – 4-krát do týdne.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *